Föreningen

Välkommen till bostadsrättsföreningen Erikshus med fastigheten Erikstorp 14 på trevliga Ribersborg i Malmö. Vi bor nära till centrum, kollektivtrafik, restauranger, parker och strand. Vi har bland annat två takterasser med utsikt över takåsarna, hobbyrum och en välutrustad tvättstuga med tre tvättmaskiner och två stora torkrum.
Att ca 25 % av fastighetsytan hyrs ut, låga lån samt att vi äger vår mark bidrar till att vår fastighet tillhör de i Malmö med lägst avgifter.

Omgivningen

Parker

Slottsparken och Kungsparken ligger granne med oss och är tillsammans med Pildammsparken, knappt 1,5 kilometer längre bort, Malmös största parker. Njut av gräs och grönska, änder och svanar.

Sol och bad

Ribban, med Malmös finaste, vidsträckta sandstrand och Kallbadhuset ligger 900 meter bort. Under två månader hittar du på Sommarscen gratis tennis, vattenhinder, bollsporter, BMX-banor och mycket mera.

Malmö City

Till Gustav Adolfs torg är det 1,5 kilometer bilvägen. Genom parken promenerar du på en kvart i lugnt tempo! Nöjen på Lilla torg eller resor från Malmö Central finns inom 20 minuters promenadavstånd.

Dagis, förskolor och skolor

I området finns flera välrenommerade alternativ för såväl dagis-, förskole- och skolverksamhet. Många av skolorna är inom gångavstånd och barnen behöver ofta inte korsa någon större väg. Som förälder kan du välja mellan både kommunala och privata alternativ.

Slottstadedens skola. Fotograf: Jorchr

Kommunikationer

Från Kronprinsen respektive Mariedalsvägen/Regementsgatan går busslinjerna 4 och 8. 4:an går till Malmö Central via Gustav Adolfs torg eller Limhamn/Sibbarp och 8:an till antingen Malmö Central eller Hyllie station. Båda ansluter till tåg mot Danmark. Detta innebär en restid på mindre än 40 minuter från lägenheten till check-in på Copenhagen Airport (Kastrup). Till Malmö Airport (Sturup) går flygbuss från Malmö Central. Mer information på Skånetrafikens hemsida.

Uteliv

Det är gott om restauranger, sushibarer, pizzerior och caféer i området, de flesta med uteserveringar på sommaren, och nya öppnar hela tiden.

Underhållsplan

Underhållsplanen är ett viktigt styrdokument för styrelsen som används för att planera större arbeten eller investeringar i fastigheten. Men underhållsplanen är inte bara viktig för styrelsen utan också minst lika viktig för alla medlemmar, som tillsammans äger fastigheten. Och naturligtvis potentiella medlemmar…

Klicka här för att läsa mer om underhållsplanen

Årsredovisning 2021 och protokoll stämma 2022-05-17